S/S. |
”Hertha” |
Hjemsted: |
Sønderborg. |
Kaldesignal: |
NCVB / OYFG. |
||||||||
Byggeår: |
1877. |
Byggested: |
Eriksberg Mekaniske Verkstad Ab., Göteborg, Sverige. |
||||||||||
Byggenr: |
85. |
Antal
passagerer: |
|
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
0. |
||||||||||
Søsat: |
|
Antal
jernbanevogne |
0. |
||||||||||
Længde: |
32,17 m. |
Brt: |
129. |
Hovedmaskine: |
1 Compound Dampmaskine (E.M.V.). |
||||||||
Bredde: |
5,80 m. |
Netto: |
64. |
HK: |
195. |
KW: |
|
||||||
Dybgang: |
2,93 m. |
Tdw: |
|
Fart i knob: |
10,0. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1877-1947. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
|
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1947. |
|
|||||||||
Rederi:
Sonderburger Dampschiffarhrts Actien-Gessellschaft, Sonderborg. |
|||||||||||||
Skibets videre
historie: |
|||||||||||||
1877: |
I fart Flensborg - Sønderborg eller Flensborg - Faaborg/Kiel/Lübeck. |
||||||||||||
1897: |
Efter fusion mellem SD Ag og Flensburger - Eckensunder Dampschiffahrts Gesellschaft, hjemskrevet i Flensburg. |
||||||||||||
1947: |
Solgt 16/12 til Ejnar Nygaard, Risskov pr. Aarhus. |
||||||||||||
1948: |
Omdøbt til “Tunø” efter ombygning til motorskib. Ny hovedmotor installeret 1 stk. Alpha diesel på 149 hk. Ny tonnage: Brt: 122 Nrt: 68. I fart på Tunø. |
||||||||||||
1950: |
Solgt til Andels-Dampskibsselskabet Læsø. Omdøbt til “Vesterø”. Ombygget til at kunne tage 2-3 personbiler. Passagerkapacitet 225. I fart Læsø - Frederikshavn. |
||||||||||||
1961: |
Solgt til Louis Bjerregård Grau, Snekkersten. Omdøbt til “Øen”. I fart fra 30/6 på ruten Hov - Mårup via Tunø. Senere i fart Hov – Sælvig. |
||||||||||||
1973: |
Sejler sidste tur på Hov - Sælvig ruten. Oplagt i Ballen. |
||||||||||||
1975: |
Solgt til H.F. Skibsfragt I/S, København. Navn uændret. Forsøgsvis indsat Assens - Årøsund. |
||||||||||||
1978: |
Overført til Rederiet Øen Aps., ved Kazmier Jørgensen. I sommerfart Søby - Mommark. Passagerkapacitet 97. |
||||||||||||
1978: |
Ny hovedmotor installeret 1 stk. Scania diesel på 300 hk. |
||||||||||||
1979: |
I sommerfart Søby - Mommark for Søby Værft, der havde taget skibet i pant, da Kazmier Jørgensen ikke kunne betale regning på 800.000 kr. for værftsophold på Søby Værft. Efter sæsonen oplagt ved Søby Værft, Ærø. |
||||||||||||
1980: |
I sommerfart Søby - Mommark for Søby Værft. |
||||||||||||
1981: |
Solgt ved tvangsaktion til Søby Værft, der efterfølgende sammen med lokale interesser stiftede Færgeselskabet Søby - Mommark Aps., hvortil færgen blev overført. Navn uændret. I fart Søby – Mommark. |
||||||||||||
1982: |
Omdøbt til “Arvi”. Efter sæsonen oplagt i Søby. |
||||||||||||
1984: |
Ophugget fra /2 ved Søby Værft. |
"Hertha" Foto: Postkort fra Martin Jensen´s arkiv. |
"Vesterø" Foto: Postkort. |
"Øen" Foto: Arkivbillede. |